Minder bouwopdrachten Rijkswaterstaat, verschuiving in top aannemers
Boskalis is terug als een van de vaste bouwers van Rijkswaterstaat. Grote wegenbouwprojecten domineren de top drie van duurste opdrachten.
Gepubliceerd op cobouw.nl door Nouska du Saar en Jelle Adamse, 24 april 2024
Rijkswaterstaat heeft vorig jaar minder opdrachten voor bouwers en ingenieurs op de markt gezet dan het jaar ervoor. Ook ziet de top van bouwers die veel klussen voor de infrabeheerder uitvoeren er anders uit. Dat blijkt uit het jaarlijkse gunningenonderzoek dat Cobouw uitvoert op basis van informatie uit TenderNed, het platform voor publieke aanbestedingen.
Aantal opdrachten slinkt
De in totaal 53 aanbestedingen die Rijkswaterstaat voor bouwwerkzaamheden en ingenieursdiensten via TenderNed op de markt zette, leverden bijna 1,3 miljard euro op. Rijkswaterstaat is daarmee nog steeds een van de grootste publieke bouwopdrachtgevers, na de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en netbeheerders Alliander en Stedin. 39 van de aanbestedingen betroffen bouwopdrachten en 14 uitvragen voor ingenieursdiensten.
Het aantal aanbestedingen van de infrabeheerder loopt de afgelopen jaren gestaag terug. In 2022 waren het er nog 93, een jaar later 43 procent minder. De totale som geld die met alle opdrachten gemoeid is, blijft wel al jaren schommelen boven de 1 miljard euro. Vorig jaar gaf Rijkswaterstaat 200 miljoen euro minder uit dan in 2022, maar omdat gunningen soms later worden gepubliceerd op TenderNed, kan dat bedrag nog oplopen.
Wat er in 2023 precies anders verliep, is moeilijk te zeggen. Volgens Rijkswaterstaat fluctueert het aantal gunningen ieder jaar. Soms worden er meerdere onderdelen van een grotere opdracht los aanbesteed, terwijl in andere jaren deze percelen wel in één aanbesteding worden gebundeld. Wat mogelijk meespeelt in het dalende aantal opdrachten is dat de infrabeheerder al langere tijd onderzoekt hoe werkzaamheden aan meerdere objecten gebundeld kunnen worden in contracten. Het samenvoegen van projecten moet volgens een woordvoerder "effectieve en efficiënte samenwerking met de markt" bevorderen.
Lees ook: Netbeheerders stoten door in top bouwgunningen met werk aan stroomnetten
Wegenbouw
Met 385 miljoen euro was het tweefasencontract (ontwerp en uitvoering) voor de A27 Houten-Everdingen de grootste aanbesteding van vorig jaar. Het kleine broertje van dat project, de A27 Everdingen-Hooipolder, volgt met 365 miljoen euro. In 2022 was de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer nog de grootste met 348 miljoen euro.